4: STILL LIFE
Nicole Beutler / NB Projects & Theater Malpertuis
Voor 4: STILL LIFE werkt Nicole Beutler met bouwstenen uit de geschiedenis van het dansduet. Op het podium zien we een vrouw en een man. De geometrie van lichamen, de geometrie van ruimte en licht vormen de leidraad voor deze muzikale compositie.
Ballroomdancing, als een ritueel en metafoor van menselijk samenzijn, was het vertrekpunt van deze productie. Maar gaandeweg is de anekdotiek van pakweg de langzame wals of de quickstep geëvolueerd tot een gebeuren, dat zich veel groter en raadselachtiger laat lezen.
Met een duidelijke voorkeur voor cirkels, vierkanten en driehoeken – een knipoog naar de Bauhausbeweging uit het begin van de 20ste eeuw - verhouden de danser en de danseres zich tot elkaar, maar duidelijk ook tot de ruimte waar ze in staan, daarbij geholpen door attributen, die letterlijk ruimte creëren.
Het lichaam ‘is’, en drukt zijn loutere aanwezigheid uit. Zoals een merel in het donker van de nacht zijn bestaan bevestigt met gezang. We zijn nooit alleen. Er is ‘jezelf’, de ruimte, de wereld om ons heen.
‘Kunst geeft niet het zichtbare weer, maar maakt zichtbaar’, schreef Paul Klee ooit. Kijkend naar de gedeconstrueerde en fragmentarische ballroombewegingen en hun nauwgezette plaatsing in de ruimte, krijg je al snel het gevoel dat je naar energiestromen kijkt. Ze zijn mooi om naar te kijken en verwijzen voelbaar naar de grootsheid die onder, boven en buiten het alledaagse ligt.
4: STILL LIFE laat zich dan ook op verschillende niveaus lezen. Als een formele hofdans, een paringsritueel, een ‘Lichtspiel’, een theatrale performance.
PERS
“Fascinerende stillevens … Net als in veel van haar vorige voorstellingen put Beutler uit de dansgeschiedenis. Het menuet, de hofdans, ballroom en pas de deux, alles in 4: Still life staat in het teken van de parendans … Het is wonderlijk hoeveel dansstijlen 4: Still life herbergt en hoe gemakkelijk ze in elkaar overvloeien. …” **** (THEATERKRANT - Moos van den Broek)
“4: Still life is een en al contradictie. Tussen tijden en stijlen, tussen verwachtingen en realiteit. Het is functioneel en esthetisch, sec en gevoelig, herkenbaar en vreemd, saai en fascinerend. Bijzonder dus.” ****
(VOLKSKRANT - Mirjam van der Linden)
“Een van de fraaiste momenten uit 4: Still life, a dance duet van Nicole Beutler: een man en een vrouw vormen samen, zichzelf oprollend, een levend yin-en-yang-symbool, met twee complementaire, elkaar versterkende helften. Het is de culminatie van een abstract duet waarin het formele aspect steeds meer wordt geïnjecteerd met historische referenties en betekenisvolle associaties.” ****
(NRC HANDELSBLAD - Francine van der Wiel)
“Beutler snijdt in haar choreografie verschillende registers aan. Van tango, ballroomdancing tot breakdance: de staalkaart brengt ze in een strak getimede, vormelijke stijl ... Voorzichtig met humor en sentiment benadrukt ze in de duetten in de eerste plaats het ritmische aspect. Het maakt 4: Still life tot een esthetisch prachtige, ritmisch en vormelijk interessante choreografie...” ***
(DE STANDAARD - Sarah Vankersschaever)