Behind The Jolly Roll-Down Shutter, Where People Lik(e) Each Other
Eisbär*
Waar begint de drang van een mens tot zelfprofilering? Buiten in het openbare leven of thuis in zijn woning, waar hij zichzelf kan profileren met een dure sofa waarin hij door tijdsgebrek amper kan zitten?
voorstelling in slecht Engels!
Waarom bestaat het idee dat je iemand liefhebt omdat je je 'op je gemak' voelt bij iemand? Omdat die duizenden mensen die je dagelijks op de tram ziet je op een of andere manier angst aanjagen. Zij zijn de wereld. Jij zogezegd niet. En wat als alles wat je bent op straat gegooid wordt? Dat ene dagboek waaraan je alles toevertrouwde. Wat doen we voor alles openbaar wordt? Voor we sterven? Hoe leven we achter die rolluiken? En waarom zeggen mensen die vroeger geld verdienden met auto's waarmee je zogenaamd je vrijheid kocht, dat je nu enkel en alleen met lucht en privaatruimte geld kan verdienen? En dat denk je dan voor je inslaapt en maar weer eens belaagd wordt door iemand die je niet kent op je Facebook. Hij vraagt wat je aan hebt en even denk je zal ik liegen over deze pyjama. En dat alles toen je net nog een liedje likete dat Imagine heet.
‘Al wie zich eenzaam bij microgolfnoedels weleens heeft afgevraagd hoe het ooit zover is kunnen komen, ga deze performance van een van Vlaanderens eigenzinnigste groepen zien.’ ***
(DE STANDAARD)
‘De fantasten van 2012 zijn de bendeleden van Eisbär*. Met hun nachtclubachtige It's All about Me Me Me creëerden ze een theaterorgie die amusant én snedig was. Dit smaakte naar véél meer. In 2013!’
(FOCUS KNACK - Els Van Steenberghe)
Over EISBÄR*
EISBÄR* is een ambitieus en idealistisch kunstenaarscollectief, opgericht in 2006 door Benny Claessens en Femke Heijens, onder de vleugels van Het Toneelhuis Antwerpen toen Josse De Pauw er aangesteld was als artistiek directeur. In kc BELGIE stonden ze op de planken met Always Cry at Endings en Collateral Dammage (Open Circuit - pand 'Koloniale Waren' 2007/2008). Benny Claessens zocht na drie producties nieuwe oorden op in het buitenland. Femke Heijens zette resoluut door en fulmineert met EISBÄR* verder tegen de vervaging van idealen, tegen het 'so what' van een samenleving en tegen de oprukkende onverschilligheid.
EISBÄR* brengt geëngageerd punktheater dat de waanzin, lelijkheid en schoonheid van deze wereld toont. Het gezelschap schuwt hierbij geen enkele kunstvorm: performance-art, theater, dans, dj-set, muziek, beeldende kunst, trash, literatuur, politiek, anarchitectuur, manifest, icoon en kleinmenselijk drama gaan hand in hand. In Behind The Jolly Roll-Down Shutter... gaat Femke Heijens opnieuw scheep met Fien Maris en Peter Seynaeve (beiden ook al te zien in It's All About Me Me Me, 2012). Daarnaast sleept ze met Gregory Frateur (Dez Mona), Hannes d'Hoine (DAAU, This Immortal Coil) en Buni Lenski (Donkey Diesel, Kiss My Jazz, ...) een selecte club live muzikanten mee op het podium. Redenen te over dus om dit avondje niet te missen!
Meer over EISBÄR* >>