Finissage
Anouk Friedli
Schrijfresidentie 01/02-24/02/2021
Anouk Friedli onderzoekt de betekenis van waanzin. Wat zegt onze wereld over waanzin en wat zegt de waanzin over onze wereld?
Adam Curtis beschrijft onze hedendaagse gewaarwording van de wereld als volgt: “There's a sense of everything being slightly unreal; that you fight a war that seems to cost you nothing and has no consequences at home; that money seems to grow on trees; that phones make you feel liberated but maybe they're manipulating you but you're not quite sure. It's all slightly odd and slightly corrupt.”
Het is precies dit gevoel van onwerkelijkheid dat de waanzinnige ervaart. Alleen zet deze nog een stap verder en probeert het onmogelijke te doen: de sleutel te vinden die alles duidt. Scènes uit een toekomstig gedeeld verleden is een ode aan deze poging.
“Een jonge vrouw heeft zich teruggetrokken in haar oude kinderkamer. Daarbinnen, tussen de vier vertrouwde muren, denkt ze na over daarbuiten. Daar is van alles aan het gebeuren. Uren aan een stuk is ze door de stad gelopen omdat ze niet kon slapen. Tijdens dat lopen is ze dingen beginnen zien. Details die haar eerst niet opvielen blijken plots betekenisvol. De kleur van de lucht, het geroezemoes in café's, het opgewonden koeren van de duiven, alles wijst op de komst van een grote verandering.”
Over Anouk Friedli
Anouk Friedli schrijft, regisseert en speelt. Na de regie-opleiding aan het RITCS volgde ze de master schrijven. In 2019 regisseerde ze Alex Moons, waarvoor ze samenwerkte met o.a. Monty, Dood Paard, C-takt en Pianofabriek. In 2020 werkte ze met Guus Diepenmaat aan What The God, een voorstelling over de betekenis van geloof die in première gaat in 2021. Datzelfde jaar organiseerde ze samen met Anna Carlier Het Schrijverslab, een mini-festival dat in het teken staat van tekstueel experiment. Hiervan zal een tweede editie plaatsvinden in mei 2021. In februari 2021 resideert ze als schrijver in Zuidpool en werkt aan de nieuwe tekst Scènes uit een toekomstig gedeeld verleden.