Hertenleer
Compagnie De Kolifokkers
En Avant is een carrousel van 6 voorstellingen van jonge makers in 6 steden, georganiseerd door ARSENAAL/LAZARUS, Theater Antigone, Compagnie Cecilia, Theater Malpertuis, Het nieuwstedelijk en Zuidpool. Hertenleer is de keuze van Theater Malpertuis.
“Het nat van de wereld is niet meer juist verdeeld.
De halve wereld droogt uit. De andere helft verdrinkt.
De mensen aan de droge kant verkruimelen tot zand.
De natte mensen vechten om stukjes nog niet verdronken land.”
Een hoogzwangere moeder vat de slaap maar niet. Beelden van haar dochter in een grauwe toekomst flitsen door haar hoofd. Parallelle levenslijnen ontspinnen zich. Haar dochter wordt uit haar huis gezet en overleeft in de bossen. Ze krijgt recht op het huis van iemand anders. Ze mag als uitverkorene op een schip. Ze trekt met een eigen kind door de bossen.
Een dystopische monoloog van Anna Carlier over de toekomst van een kind in een wereld die drastisch veranderde door de klimaatopwarming. Scherp en ritmisch gebracht door Loes Swaenepoel. Een scenografie ontworpen en uitgevoerd door Sam Declercq en de fantasievolle, absurde illustraties van Sofie De Cleene. Kleurrijke, melancholische soundscapes van Jan Decock.
Een live samenspel tussen spel, illustratie en geluid.
Een dreigend geheel dat slaat en zalft.
Hertenleer werd genomineerd voor de Toneelschrijfprijs 2020. De jury:
De tekst (met illustraties) werd uitgegeven bij De Nieuwe Toneelbibliotheek en is te koop na de voorstelling.
Hertenleer op En Avant 2022
- 11/06 Zuidpool, Antwerpen
- 30/06 De Expeditie, Gent (org. Compagnie Cecilia) tickets
- 09/08 Theater op de Markt / DNZ, Hasselt (org. Het nieuwstedelijk) tickets
- 16 + 17/09 Theater Antigone, Kortrijk tickets
- 27/09 ARSENAAL/LAZARUS, Mechelen tickets
- 09/10 Cultuurhuis De Leest, Izegem (org. Theater Malpertuis) tickets
Over de makers
Anna Carlier (1994) studeerde af in 2017 als master Drama aan het KASK in Gent. Ze schrijft, speelt en maakt theater. Met haar tekst Kruin won ze de internationale KAAS & KAPPES-prijs 2016 (Niederländisch-deutscher Kinder- und Jugenddramatikpreis in Duisburg) en de schrijfwedstrijd ‘Het woord aan het woord’ van hetpaleis. De tekst werd vertaald naar het Duits door Christine Bais en stond op de longlist voor de prestigieuze Kindertheaterpreis 2018. Haar tekst Hertenleer werd genomineerd voor de Toneelschrijfprijs 2020. De tekst werd vertaald naar het Duits door Christine Bais en het Engels door David McKay. Haar teksten worden uitgegeven bij De Nieuwe Toneelbibliotheek. De blog waarop haar poëzie te lezen valt, heet Andermans Gedichtengoed. Ze creëert het liefst imaginaire werelden die aanvoelen als nieuwe werkelijkheden. Ze beeldhouwt die werelden nauwkeurig met taal en schuwt geen absurdisme.
Loes Swaenepoel (1994) studeerde af als master Drama aan het KASK in Gent in 2018. Ze onderscheidde zich als uitvoerend kunstenaar en kreeg daarvoor de PlayRight+-prijs. Ze is freelance speler en theatermaker, lid van De Kolifokkers en CAMPING SUNSET. Ze speelde en/of creëerde mee in We Are The Streets (regie Michiel Soete), Wilt Hard (met Simon D’Huyvetter en Jonas Baeckeland) en Europa in de herfst (regie Piet Arfeuille, Theater Malpertuis); met Wij (Simon D’Huyvetter) ging ze naar The World Festival of Children’s Performing Arts in Japan. Ze speelde mee in De Collega’s 2.0 (langspeelfilm van Jan Verheyen). Met Kom Hier (regie Marieke Elzerman) won ze de juryprijs voor Beste Acteerprestatie op het Kortfilmfestival Leuven. In 2021 speelde Loes in De Familie Grrr (hetpaleis en De Nwe Tijd), in een bewerking van Tom Lanoyes Ten Oorlog van CAMPING SUNSET en in Geen Kersentuin (Compagnie Cecilia met Peter De Graef en Elise Bundervoet).
Sofie De Cleene (1993) studeerde in 2018 af als master Audiovisuele Kunsten. Met haar werk zoekt ze naar de perfectie in de imperfectie. Tekeningen ontstaan uit vlekken, vazen uit blutsen en gezichten uit amorfe vormen. In haar werk voert ze steeds een nieuwe zoektocht naar materialiteit, tactiliteit en functionaliteit, waarbij het plezier van het maken en beleven telkens voorop staat. Al tekenend probeert ze haar omgeving te vatten en verwerken. Dit doet ze door er aspecten uit te nemen en ze te tonen in een andere context. Zo ontstaan er nieuwe verbanden tussen tekst en beeld. Op die manier werkt ze bij voorstellingen en happenings: een eerste indruk wordt een illustratie en vormt zo een nieuwe laag bij het stuk. Dit deed ze al voor LOD muziektheater, Muziekcentrum De Bijloke, KLAP, Studio Orka, Dividu, CAMPING SUNSET en Z33.
Jan Decock (1986) leerde als twintiger zichzelf gitaar spelen en zingen. Hij waagde zich na enkele jaren op podia met de bands Curfew (zweverige rock met een hoek af) en Ronaldo’s Girlfriend (alternatieve rock met veel hoeken af). In 2015 begon hij onder de noemer Ripple Effect solo op te treden, begon hij muziek op te nemen en onder eigen naam uit te brengen. Hij verscheen reeds op de podia van menig Gents etablissement, met hoogtepunten in de Handelsbeurs en Minard. Hij houdt het meest van de intimiteit en kwetsbaarheid van een huiskamerconcert. Hij verzorgde de soundtrack op Museumnacht in het Designmuseum Gent en gaf vorm aan enkele muzikale projecten/avonden van dansbare elektronica tot slaapverwekkende ambient onder de noemer Bruisgeluid. Jan flirt steeds met een lo-figeluid en maakt gebruik van wat er zich aanbiedt. Hij maakt willekeurige opnames van dingen die hij tegenkomt in het dagelijkse leven en houdt van de onvoorspelbaarheid van geluidsloops die niet synchroon lopen. Hij zet zang in als instrument; teksten zijn ondergeschikt aan de kleur en de emotie van de stem.
Sam Declercq (1994) studeerde af met een bachelor Podiumtechniek aan het RITCS in Brussel in 2016 en met een bachelor-na-bachelor Meubelontwerp in 2018. Hij is freelance scenograaf en meubelmaker, waarbij de zoektocht naar ambacht, verbeelding en materialen samensmelt tot een nieuwe vormentaal. Binnen de scenografie werkt hij als ontwerper én als uitvoerder van decors.