© Jef Cuypers

Kates Tapes Away

Zuidpool

Of hoe snel beschaving verdwijnt als er maar één perspectief is op de waarheid

Midden jaren '80.
Kate vermoedt dat ze de laatste mens op aarde is.
Zeven jaar lang trok ze alleen in achtergebleven voer- en vaartuigen
langs ankerplekken van de Westerse geschiedenis,
langs vergane naties, verlaten steden en hun verbindingswegen,
langs alle grote musea waar ze overwinterde,
op zoek naar anderen.
Panisch op zoek.
Nu, nog eens drie jaar later, doet ze doelloos verslag van haar queeste.
Aan niemand.
Voor niemand.
Van niemand.
Ze doet haar verhaal aan de tapes in een cassetterecorder.
Maar haar geheugen en taal voeden gaandeweg wantrouwen.
Hoe snel verdwijnt beschaving als er maar één perspectief is op de waarheid?

Kates Tapes Away is gebaseerd op Wittgenstein's Mistress van David Markson, een mijlpaal uit de 20ste eeuwse Amerikaanse literatuur. Het zogenaamde cultboek kreeg lovende kritieken van zowel literatuurminnaars als filosofen.
Een eindtijdfantasie in prachtig, experimenteel en hypnotiserend proza. Precies het uitdagend soort werk waar Jorgen Cassier en Koen van Kaam verzot op zijn. Zij retoucheerden de tekst op maat van Sofie Decleir, wiens stem u nog nooit zo dicht op de huid zat.

Zuidpool biedt u een individuele, analoge luisterervaring. U ontvangt een walkman en drie cassettes van telkens ongeveer 100 minuten. U luistert waar en wanneer u wil.

De praktische invulling is op elke speelplek lichtjes anders. Check daarom zeker de details via uw theater.

Kates Tapes Away werd geselecteerd voor het Vlaamse TheaterFestival 2021.

“Veel meer dan geslaagde corona-kunst is Kates Tapes Away een absolute artistieke parel. Weinig producties slagen erin zo subtiel en secuur vorm te geven aan de thematiek van existentiële eenzaamheid. Dat Zuidpool je urenlang weet vast te grijpen aan de hand van enkel een stem, getuigt bovendien van ongebreideld métier en inzicht in de materie.”
(JURYLID CISKA HOET) >>

“Marksons roman wint aan helderheid dankzij Decleirs vertolking. Kortom, het luisterspel is beter dan het boek.”
(KNACK FOCUS)

“Decleir levert een huzarenstuk: fluisterend, vreugdeloos lachend, ratelend, twijfelend springt ze van herinnering naar ingeving naar achteloos feitje op basis van associaties die vaak veel later duidelijk worden, of helemaal niet.”
(ETCETERA) >>

“Ook zonder de live interactie tussen acteurs en toeschouwers ontstaat een gevoel van theatraliteit. Zo verlegt Zuidpool met een technologisch afgeschreven medium de grenzen van wat theater in een tijdperk van fysieke afstand kan zijn. Een productie waarin eenzaamheid en intimiteit elkaar ontmoeten en versterken.”
(DE MORGEN)

“Cassier en van Kaam pogen elke vorm van afstand tussen de toeschouwer en Kate uit te bannen door haar letterlijk haar verhaal te laten doen in ons oor. En het werkt: Sofie Decleir voegt met haar fijne stemwerk een fragiliteit toe aan Kate die op papier verloren kan gaan. We horen in Decleirs stem niet enkel de verdrukte pijn van Kate, maar ook een oudere vrouw die haar grip op de realiteit mogelijk al langer kwijt is dan ze zelf denkt.”
(THEATERKRANT) >>

“De nieuwste Zuidpool-productie zet een merkwaardige stap terug in de tijd. Maar die is toepasselijk, want Kates Tapes Away grijpt terug naar een eighties-roman, en het lockdowneske verhaal dat makers Jorgen Cassier en Koen van Kaam daaruit plukten, is voer voor zo’n eenzame geluidsdrager.”
(DE STANDAARD)

“In tegenstelling tot de meeste gezelschappen die zich op de livestream worpen als alternatief, wilde dit gezelschap iets anders creëren. Het resultaat: Kates Tapes Away. Een luisterspel, old-school op drie cassettes...”
(HET NIEUWSBLAD)

CONCEPT Jorgen Cassier & Koen van Kaam
AUDIO-REGIE Jorgen Cassier
SPEL & STEM Sofie Decleir
TEKST gebaseerd op het boek Wittgenstein's Mistress van David Markson
VERTALING Erik Bindervoet & Robbert-Jan Henkes
BEWERKING Jorgen Cassier & Sofie Decleir
PRODUCTIE Zuidpool