Massastrandingen
Moya De Feyter
“een huiler is een jonge zeehond die zijn moeder is
kwijtgeraakt
als een zeehond een tweeling krijgt
kan ze niet voor beide jongen zorgen
ze kiest een van de twee
de andere wordt eerst huiler
gaat dan dood”
Massastrandingen is niet alleen het nieuwe boek van Moya De Feyter, het is ook een bijzondere literaire performance. Moya en Zuidpool 'go way back'. In 2015 ging haar theatertekst Vogels in Zuidpool in première. Eind 2016 was ze de allereerste Schrijfresidente in Zuidpool. Ze dompelde zich onder in onze werking, schreef aan haar eerste roman en presenteerde er tijdens RECUP een voorsmaakje van. We zijn dan ook blij dat ze hier anno 2019 haar tweede dichtbundel op geheel Moyaanse wijze voor het voetlicht gooit.
Deze unieke avond wordt een meerstemmig poëtisch verhaal, gebracht door vijf vurige jonge spelers. Wat doen we als het begint te stormen en het na dagen nog niet ophoudt met stormen? Wat moeten we denken wanneer bomen beginnen te bloeden? Wat wou de walvis zeggen toen hij zich op de kust wierp? In welke richting reist de aarde? En op wie wachten wij?
Een performance als een dappere poging om te dansen op de kier tussen afgrond en verwachting, tussen apocalyps en kapitalisme, tussen mens en magie, tussen poëzie en theater.
“Alleen in mijn boeken kan ik zonder kind moeder zijn, of man wanneer ik daar zin in heb, of monster, walvis, zelfs dode materie. Dat vind ik een groot genot.”
Lees hier het volledige interview van Meandermagazine.nl met Moya (28/03/2019).
Over Moya De Feyter
Moya De Feyter schrijft theaterteksten, proza en poëzie. In 2015 won ze Frappant, in 2017 de Poëziewedstrijd van de Universiteit Antwerpen en in 2012 én 2017 haalde ze de finale van Write Now. Haar alter ego Ambrosia is een van de literaire lichtekooien in het Poëziebordeel. Teksten werden gepubliceerd in Kluger Hans, Op Ruwe Planken en Deus ex Machina.
In 2018 verscheen haar debuutbundel Tot iemand eindelijk bij Uitgeverij Vrijdag en trad ze onder meer op tijdens de Nacht van de Poëzie.