Maakresidentie
Ruth Bruyneel
Residentie in Zuidpool 11/12-22/12/2023
Ruth Bruyneel werkt in Zuidpool aan de muziektheatervoorstelling DEVICKY. (wax the pain away). Vicky is een grote vrouw met een waxsalon. Ze heeft last van een gat dat ze zorgvuldig verbergt onder haar kleed. Om haar gat te vullen probeert ze vrouwen uit, als huiden. Huid en lichaamshaar van klanten geven haar net genoeg warmte om te blijven bestaan, maar in hun ogen kijkt ze niet: Vicky waxt enkel ‘achterkanten’. Ze knipt ideale vrouwen uit magazines en bewaart ze in een plakboek. Wanneer ze op een dag een prachtig hert uit een folder over de Belgische Ardennen knipt, verandert alles.
DEVICKY. is een verhaal over vrouwbeelden, aanraking, angst voor de ander en de eenzaamheid van het moederschap. DEVICKY. fantaseert een alternatieve wereld van huid en haar; een hoopvol nieuw begin. Een muziektheatervoorstelling en electro-performance met de beat als mantra van de vrouwelijke verbeeldingskracht.
In 2020 voerde Ruth binnen Zuidpool een schrijfonderzoek naar liefde en tederheid in taal en intertekstualiteit. Later werkte ze aan de theatertekst van DEVICKY. binnen een maakresidentie. De tekst werd genomineerd voor de Roel Verniersprijs 2021 en won De Troffel 2023 op Festival Cement. Tijdens haar Zuidpoolresidentie in 2023 werkt ze deze uit tot een voorstelling, die in première gaat in Schouwburg c o r s o en nog te zien zal zijn in Minard, CCHA, OC NOVA, Kopergietery en Festival Cement.
Over Ruth Bruyneel
Ruth Bruyneel is speler, theatermaker en theaterdocent. Ze werkte samen met theatermaakster Inne Goris voor de voorstellingen Naar Medeia (2008), MUUR (2010) en Hoog Gras (2012) en choreograaf Seppe Baeyens voor Tornar (2014). Als docent werkt ze bij hetpaleis, Kunsthumaniora Brussel en BLOC2030. In 2019 richtte ze samen met Bas Van den Bogaert haar eigen theatercollectief, Meurman & de Rudy, op.
Tijdens haar studie aan de Toneelacademie Maastricht werd ze gestimuleerd door theatermaakster Pauline Mol om te schrijven. Sindsdien onderzoekt Ruth hoe ze eigen teksten kan combineren met beeld, muziek en beweging in haar zoektocht naar een eigen theatraal universum.