X
Juicy Dune IJsselmuiden & Sascha Bornkamp / Wang
Maakresidentie 24/08-18/09/2020
Première tijdens nieuwemakersfestival Love at first Sight #5
wij zit op het paarse tapijt
wij wil naar huis
wij vindt dat het te hard regent
wij beslist niet
wij staart naar een hoge muur
in alles ziet wij een metafoor van wij
wij denkt wij in andere scènes;
op de fiets
in de winkel
wij denkt dat wij in andere scènes beter is
wij wil gelijk
wij heeft gelijk
X gaat over invloed van taal op groepen. Hoe kan het dat het meervoud van ik soms wij is, en soms niet? Hoe ver staat ik af van wij? Welke taal spreekt wij? X verkent de ruimte tussen samenvallen en uit elkaar donderen; tussen eens zijn en één zijn.
Twee iks zijn op zoek naar een groter geheel en weigeren nog langer in de ik-vorm te spreken. Ze eisen hun plek op in de wij.
Op maandag 21/09/2020 om 20u organiseert Zuidpool, binnen de reeks Herkauwers, een online (na)gesprek via Zoom met Juicy Dune IJsselmuiden en Sascha Bornkamp en moderator Nico Boon. Ook wie X nog niet zag, is welkom.
Over Sascha Bornkamp & Juicy Dune IJsselmuiden
In 2019 zag u in Zuidpool hun indrukwekkende debuut +, volgens Knack “gelaagd theater zoals u dat zelden te zien krijgt” ****. Daarop volgde de kinderversie De tafel van plus. Nu schrijven Sascha Bornkamp en Juicy Dune IJsselmuiden hun tweede theatertekst. Als jong makersduo Wang vertrekken ze vanuit een fascinatie voor de verschillende gezichten van taal: de misleider en de betekenisgever. Op zoek naar een intuïtieve, zintuiglijke wereld, verdraait Wang woorden en keert ze binnenstebuiten.
X gaat in première op LAFS 2020 in Zuidpool en speelt daarna voor volwassenen en middelbare scholieren in Vlaanderen en Nederland.
Juicy Dune IJsselmuiden (1993, NL) behaalde in 2018 haar master Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze maakte o.a. de voorstellingen Deze Grote Tomatenoorlog (maakresidentie in Zuidpool), + (V36, De Warande, FringeFestival) en de kindervoorstelling De tafel van plus. De tafel van plus reist in 2020 langs basisscholen in België. Ze schrijft de theatertekst Claire in opdracht van De Mannschaft. Daarnaast maakt ze podcasts, waaronder Wel een grappig volkje en Bloot en Blij, genomineerd voor de NTR-Radioprijs. In het najaar van 2019 verschijnt van haar hand de podcastserie ben je er, waarin ze met kinderen in gesprek gaat over wereldproblematieken. Ze was in Zuidpool ook te zien tijdens de Masterclass Lichaamsbeelden.
Sascha Bornkamp (1994, NL) behaalde in 2017 haar master Kleinkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Sinds haar afstuderen was ze o.a. te zien in Metaman (Orkater/Goldmund), Feelings (RITCS/KVS) en de solovoorstelling Echo. Met haar band Teletext maakte Sascha muziekvoorstellingen Nobuya en Voor de verandering (DE Studio) en brengt ze in het najaar van 2019 een eerste EP uit: Hout. Als oprichter van TgOdessa maakte ze sociaal-artistieke projecten Odessa (Cera) en Moe (Welzijnsschakels Vlaanderen). In mei 2019 opende de kunstinstallatie Wachtgeluiden in deSingel (AER, Rode Kruis Vlaanderen, Cera). In 2019-2020 doet ze met Leonore Spee onderzoek naar inhouden van diversiteit in Antwerpse volksliederen met het project Een Nyeu Liedeken (KCA), waarvan u een voorsmaakje zag tijdens RECUP 2019 in Zuidpool.