War of the Beasts and the Animals
Zuidpool
Een brandend actuele slamperformance. Actrices Evgenia Brendes, Sofie Decleir, Taeke Nicolaï, Scarlet Tummers en Anne-Laure Vandeputte rappen en raven op het podium in een hels tempo, gedreven door sample artist Kris Strybos.
War of the Beasts and the Animals is een audiovisueel 21ste-eeuws vitaal anti-oorlogspamflet. Deze performance choreografeert en verklankt drie gedichten van Maria Stepanova, één van de meest kritische en gelauwerde Russische auteurs van dit moment. ‘Spolia’ (2014), ‘War of the Beasts and the Animals’ (2015) en ‘The Body Returns’ (2018) schreef ze naar aanleiding van de Russische annexatie van de Krim en de Donbas in 2014, en de immense onwetendheid en onverschilligheid daarover bij de Russische bevolking.
Voor haar is oorlog vooral een strijd om taal, meer nog dan een strijd om grond of macht. Ze stelde vast dat de Russische staatspropaganda haar haar sociale en culturele identiteit ontnam. Haar poëzie is haar ultieme verzet daartegen. Stepanova’s werk is een splinterbom van vrijelijk gemuteerde citaten uit vroeg en recent verleden, twisted samples uit film, media, politieke redes, liederen, wereldliteratuur en poëzie. War of the Beasts and the Animals detoneert ze live voor je ogen en laat ze in je gezicht ontploffen.
De teksten worden gebracht in de geprezen Engelse vertaling van dichteres Sasha Dugdale, met Nederlandse boventitels.
Een al te actuele auditieve trip. Een wanhopige zoektocht naar ultieme zingeving van oorlog en destructie.
Aansluitend op de voorstelling van 28 mei in Toneelhuis, organiseert Zuidpool een nagesprek met twee heel bijzondere gasten: de dissidente Russische schrijver in ballingschap Maxim Osipov en de Britse dichteres en vertaalster van Stepanova’s werk, Sasha Dugdale. Journalist Marnix Verplancke gaat met ze in gesprek over taal, herinnering en de vertaalbaarheid van oorlog.
Maxim Osipov is een Russische schrijver, essayist en theaterauteur. Net als Maria Stepanova geldt hij als één van de belangrijkste en invloedrijkste kritische stemmen in het huidige Rusland. Maar net als Stepanova zag hij zich bij het uitbreken van de oorlog genoodzaakt om zijn land te ontvluchten. In maart 2022 verliet hij Rusland samen met zijn familie. Uiteindelijk vestigde hij zich in Amsterdam en is op dit moment gastdocent aan de Universiteit Leiden. Om zijn strijd voor het vrije woord voort te zetten werd hij hoofdredacteur van Fifth Wave, een platform voor de onafhankelijke Russische stem. Alle auteurs van dit literaire tijdschrift zijn schrijvers uit Rusland of Russische schrijvers in ballingschap.
De Britse dichteres Sasha Dugdale werkte intensief samen met Maria Stepanova aan de veelgeprezen Engelse vertaling van de dichtbundel War of the Beasts and the Animals. Stepanova had haar zelf gevraagd om die vertaling te maken, maar Dugdale was aanvankelijk terughoudend vanwege het specifieke Russische karakter van Stepanova’s poëzie. De Brexit bracht daar verandering in: desinformatie, populistische propaganda, fake news, nostalgisch nationalisme, àlles waar Stepanova zich tegen verzet, bleek ook hier voet aan de grond te krijgen. Ze besloot de sprong te wagen en Maria’s stem in dit deel van de wereld hoorbaar te maken. Haar vertaling van Stepanova’s roman In Memory of Memory leverde het boek een plek op de shortlist van de International Booker Prize 2021 op. Dugdale stelt de avond zelf tevens haar nieuwe dichtbundel The Strongbox voor.
Evgenia Brendes (1989) speelde onder meer bij tg STAN (De Kersentuin, A Separation), MartHa!tentatief (Dounia B.), hetpaleis (King Lear, Romeo en Julia), Het Nationale Theater (Ondine) en Zuidpool (Drie Zusters). Ze was te zien in de tv-series Over water en Matroesjka’s en in de film Problemski Hotel.
Sofie Decleir (1970) schitterde in vele producties van Zuidpool, waaronder De aanzegster, Drie Zusters, De felomstreden kroon… en Kates Tapes Away, en bij gezelschappen als Cie Cecilia (Frontaal), Olympique Dramatique (Augustus…) en MartHa!tentatief (De fietsendief — in coproductie met Zuidpool). Op tv zag u haar onlangs in de topseries De twaalf en De dag.
Taeke Nicolaï (1995) speelde in de voorstellingen Koningskloote en Het is niet elke dag dat we nodig zijn en de film kop’eraf, die ze met haar collectief de.ploeg maakte in Zuidpool. In de Warande maakte en speelde ze Startschot met Vincent Van Sande, en in Monty was ze samen met Clara van den Broek en Danny Bouman te zien in Syriërs, pijn en verwarde dromen van Kamil Abou Saeb.
Scarlet Tummers (1990) was te zien in voorstellingen van Wunderbaum, KVS, De Warme Winkel, Simon De Vos, Fabrice Murgia en haar eigen collectief Le Mouton Noir. Onder de vleugels van tg STAN, waar ze ook meespeelde in De Kersentuin, maakte ze A Separation.
Anne-Laure Vandeputte (1993) speelde bij SKaGeN (Closer), de Roovers (Onschuld), FC Bergman (JR), Lies Pauwels (Truth or Dare…) en Lisaboa Houbrechts / Toneelhuis (Bruegel). Op het scherm zag u haar in de series Grenslanders, De Bende van Jan de Lichte en Red Light en in de film All of Us. Ze regisseerde vier sterren van theatercollectief Herman en maakte haar eigen voorstelling Millennialism.
Kris Strybos (1972) is een van de founding fathers van de beatbox scene in België. Hij is MC bij Sint Andries MC’s. Hij speelde bij KVS (Bezette Stad), Theater FroeFroe (CJ Benji, Love in Babylon), Filharmonisch Orkest, Praga Khan, … Hij schreef de muzikale sfeer voor de roman Wil van Jeroen Olyslaegers en werkte samen met Les Tambours du Bronx / Volker Schlöndorff voor de herdenking van Verdun.